Įsitikinti rudžių klasta padeda specialus optinis prietaisas, skirtas įvertinti uždarų ertmių vidinių paviršių būklę. Paprasta akimi nematomos vietos slenksčių, durų ar lonžeronų viduje apšviečiamos koncentruotu spinduliu. Šviesa sklinda iš galingo šaltinio, kuris įmontuotas zonde su miniatiūrine vaizdo kamera, spalvotą ir labai ryškų vaizdą perduodančia į monitorių. Reginys nustebino, nuliūdino ar net sukrėtė ne vieną automobilininką, pernelyg pasitikėjusį savo automobilio atsparumu korozijai. Daugumos automobilių uždarų ertmių vidiniai paviršiai atrodo apgailėtinai – korozijos pėdsakų randama beveik visuose kėbuluose. Savininkams belieka susitaikyti, kad rūdys – procesas, prasidėjęs žymiai seniau. Kuo anksčiau imamasi korozijos pradžią atitolinančių priemonių, tuo didesnė geresnio rezultato tikimybė. Būtų naivu tikėtis, jog ant dažų “belipančias” rūdis sustabdys paprastos ir pigios priemonės. Parinkus tinkamas antikorozines medžiagas ir dengiant tiksliai pagal automobilio modelio schemą, įmanoma tik gerokai sulėtinti įsisenėjusią koroziją. Klysta manantys, kad antikoroziniais preparatais išpurškus surūdijusį automobilį, rūdys išnyks savaime. Taip viso labo tik apsunkinama tolesnė korozijos plėtra, o rūdys užkonservuojamos.
Gelbėtojai
Nestabdomos korozijos plitimas primena maro epidemiją. Iškilusias rūdis užkonservavus vaškinga, vandeniui nelaidžia plėvele, prasidėjusi korozija sulėtėja nuo 60 iki 90 proc., nes rūdijimui reikalingas deguonis ir vanduo nebepasiekia metalo. Kuo senesnis automobilis, tuo garantijos laikas trumpesnis. Nors antikorozinės medžiagos savo savybes išsaugo 6-8 metus, rekomenduotina kartą per metus, o naujam automobiliui – kas dveji metai apsilankyti antikorozijos centre. Čia ekspertai apžiūrės ir įvertins mašinos dugno dangos būklę.
Liaudies meistrams – ne!
Prekybininkai siūlo įvairių antikorozinių medžiagų. Įvairiausi gamintojai ir įpakavimai – pradedant pietine Graikija ir baigiant šiaurine Švedija, nuo aerozolio kapsulėse iki 5 litrų indų. Be patikimų preparatų pasirinkimo dar reikia žinoti antikorozinio padengimo technologiją ir, galiausiai, turėti tam tinkamas sąlygas. Susipažinus su technologija paaiškėja, kad savo jėgomis atlikti visas būtinas operacijas, o ypač kokybiškai padengti automobilį namų sąlygomis, beveik neįmanoma. Kad tai nėra tušti žodžiai, patvirtina ir pateikiama individuali purškimo schema. Joje nurodomos dengtinos vietos bei taškai, kur tenka gręžti kiaurymes, norint pasiekti sunkiai prieinamas vietas, taip pat preparatų purškimui naudojami antgaliai ir kitos specialios priemonės. Specialistų teigimu, tikrai kokybišką antikorozinį padengimą gali atlikti tik specialistai ir tik antikoroziniame centre. Savo jėgomis įmanomas tik antikorozinės dangos kosmetinis remontas arba po nedidelės avarijos remontuotos kėbulo dalies padengimas prieš surinkimą.
Atidėlioti neverta
Paryrę automobilininkai gerai žino, kad visi automobiliai, kokių modelių ar markių bebūtų, anksčiau ar vėliau vis tiek pradeda rūdyti. Laiku atliktas kokybiška antikorozinis padengimas ne tik prailgina automobilių eksploatacijos laiką, bet ir taupo šeimininkų pinigus. Korozijai prasidėjus paslauga brangsta, nes reikia daugiau ir įvairesnių medžiagų, o jos naudingumas mažėja.
Kokiu metų laiku geriausia atlikti antikorozinį padengimą? Didelio skirtumo nėra, tik rudenį ir žiemą daugiau laiko bei įvairių sąnaudų išeikvojama džiovinimui po plovimo aukšto slėgio vandens srove.
Ar lietuviai unikalūs?
Belieka pasiguosti, kad ne vien lietuviai apie koroziją pradeda galvoti tada, kai rūdys jau bado akis. Jungtinės Amerikos Valstijose atliktų tyrimų duomenimis, pirmąjį savo gyvenime automobilį perkančiam pirkėjui visiškai nerūpi antikorozinis kėbulo atsparumas bei galimybė prailginti jo tarnavimo laiką. Tarp besirenkančių trečiąjį ar ketvirtąjį automobilį pageidaujamo modelio atsparumu korozijai domisi vienas iš keturių pirkėjų. O tarp perkančių šeštąjį automobilį jau dviem iš penkių pirkėjų aktuali ši problema. Net iki 60 proc. išaugęs susidomėjimas antikoroziniu padengimu tarp pirkėjų, kuriems kėbulo remonto darbai jau paplonino piniginę. Kiaurai prarūdijusių sparnų, durų ar kitų kėbulo dalių keitimas kainuoja ne mažiau kaip 500 Lt už vieną detalę, o viso papildomo antikorozinio padengimo paslauga – apie 400 Lt. Taigi laiku atliktos investicijos atsiperka.
Yra ir kitas pavyzdys, kaip automobilių savininkai vertina bei saugo savo plieninius draugus. Tai gana artima ir daugeliu požiūriu sektina mums Danija. Šalyje virš 2,2 mlj. lengvųjų automobilių, ir net virš 200 antikorozinių centrų, kuriems klientų netrūksta. Vidutiniškai kiekvienam tokiam centrui tenka po 5 automobilius per dieną – virš 1000 per metus. Bendrai paėmus ne mažiau kaip 10% lengvųjų automobilių kasmet apsilanko antikoroziniame centre. Atsižvelgiant, kad Danijoje retai ir tai labai trumpam iškrenta sniegas, kelių priežiūrai nenaudojami druskų mišiniai ir tirpalai, keliai ženkliai geresni ir švaresni, automobiliai kruopščiai prižiūrimi, Lietuvoje kasmet kokie 2500 automobilių yra niekingai mažas skaičius. Tuo tarpu antikorozinio padengimo technologija, medžiagos, meistrų kvalifikacija yra identiški, ka pripažįsta ir danai. Tik kaina atitinkamai lietuviška – kas pas juos eurais, pas mus litais. Tai gi išeitų, kad lietuviai tikrai unikalūs arba netolregiai bei lengvatikiai, lengvai pasidavę naujų gamintojų nepagrįstoms ilgalaikėms garantijoms.
Ar verta pasikliauti garantijomis?
Automobilių gamintojai skelbia įvairios trukmės, nuo 3 iki 12 metų atsparumo korozijai garantijas. Deja, kol kėbulai gaminami iš metalo, rūdijimas neišvengiamas. Iš gamtinių rūdų geležis yra “pervesta” į mažiau stabilią – metalo- formą. Sąveikaudamas su aplinka, ypač deguonimi bei drėgme, metalas neišvengiamai 2stengiasi2 sugrįžti į savo pirmykštę pradinę formą arba, kitaip tariant rūdis. Vien apsaugos priemonių, naudojamų automobilių gamyboje, neužtenka.
Švedijos korozijos instituto, daugiau kaip ketvirtį amžiaus tyrinėjančių serijinių automobilių korozijos problemas, duomenimis, visiškai atsparių rūdijimui automobilių nėra. Jau po kelerių eksploatacijos metų ant daugelio automobilių, net ir turinčių 6 metų garantiją, pastebimi prasidėjusios korozijos požymiai. 3, 6 ar 12 metų garantijomis gamintojai laiduoja, kad nurodytu periodu kėbulų nepažeis kiauryminė korozija, tai kitaip tariant reiškia, jog spustelėjus pedalą po kojomis neišvysite asfalto dangos.
Kaip rodo švedų atlikti tyrimai, rūdijimas neišvengiamas ten, kur metalas kontaktuoja su deguonimi ir drėgme. Tačiau yra būdų, sumažinančių korozijos greitį.
Slaptas priešas
Ypač pavojinga korozija, prasidedanti sunkiai pastebimose arba prieinamose vietose. Tai slenksčiai, durelių apačios, ratų arkos, dugno detalės, taškinio suvirinimo siūlės. Vien tik pastarųjų bendras ilgis sudaro apie 70 metrų. Korozijos instituto specialistai ištyrė 18 serijinių markių automobilių atsparumą šiam kėbulų “vėžiui”. Juose nebuvo naudotos papildomos apsaugos nuo korozijos priemonės.
Automobilių atsparumas korozijai
Modelis 1994-1995 m. \Atsparumo korozijai vidutinė reikšmė
Audi 80/A4 -0,15
Volvo 800 -0,32
Saab 9000 -0,38
BMW 3-serija -0,52
Mercedes C-class -0,56
Peugeot 306 -0,60
VW Golf -0,75
Citroen Xantia -0,82
Mazda 626 -0,85
Ford Mondeo -0,87
Nissan Primera -0,94
Mitsubishi Colt/Lancer -1,02
Renault Clio -1,06
Fiat Punto -1,10
Opel Astra -1,26
Honda Accord -1,29
Toyota Corolla -1,45
Chrysler Voyager -1,54
Modelis 1996-1997 m.\Atsparumo korozijai vidutinė reikšmė
Saab 9000 -0,19
Audi A4 -0,23
Volvo 800/70 -0,26
Renault Megane -0,32
VW Golf -0,36
Peugeot 306 -0,36
Mercedes C-class -0,39
Nissan Primera -0,39
BMW 3-serija -0,39
Fiat Punto -0,59
Opel Astra -0,63
Ford Mondeo -0,68
Honda Accord -0,75
Skoda Felicia -0,78
Mazda 626 -0,84
Citroen Xantia -0,89
Toyota Corolla -0,91
Mitsubishi Colt/Lancer -0,95
Chrysler Voyager -1,46
Automobiliams, kurių korozijos lygis žemesnis nei vidutinis, pirmą papildomą antikorozinį paruošimą rekomenduojama atlikti anksčiau nei baigiasi gamintojo garantiją kėbului. Aukštesnio bei vidutinio korozijos lygio automobiliams papildoma antikorozinė apsauga rekomenduotina dar anksčiau. Papildomai sumokėtas vos 1 proc. Naujo automobilio kainos už laiku suteiktą apsaugą nuo korozijos 3-5 metais prailgina automobilio tarnavimo laika. Parduodant automobilį be rūdžių žymių, jo vertė gerokai išauga.
Pirmiausia reikėtų atverti akis ir realiai suvokti, kol 90% automobilio svorio sudaro metalas, korozija yra neišvengiama, nes tai procesas, grąžinantis iš rūdos išgautą metalą į jo pirmykštę padėtį. Gamintojas, suteikia tokį atsparumą korozijai savo automobiliui, koks yra jam ekonomiškai tikslingas ir techniškai įmanomas. Visai nerūdijančio automobilio niekas ne tik nenori gaminti, bet ir negali dėl suprantamų priežasčių. Automobilių korozijos atsparumas kasmet gerinamas, bet specialistai ant bet kurio iš jų jau po 3 metų randa korozijos pėdsakų. Iš pradžių tai sunkiai matomi pradai, bet jie vystosi greitai nestabdomi ir bet koks delsimas tik padidina Jūsų, kaip savininko, nuostolius ateityje.